Huddingerevyn 1995–2017 Tack för oss

Efter att ha roat Huddinge med omnejd i över 20 år, har vi nu tagit det tunga beslutet att lägga ner Huddinge Teaterförening Rampfeber, känd som Huddingerevyn.

2009-04-06 Revytextskrivarkurs med Adde Malmberg

Publicerad 2009-04-06 23:36:18 i Allmänt,

Vilken trevlig och rolig helg vi hade!

25 revyentusiaster samlades klockan 12 lördag 4/4 på Hotel Oden på Odenplan. Kursen inleddes med lunch för hungrigt folk som hade rest långt. Vissa både dag och natt tack vare SJ som för en gångs skuld höll tiden så anslutningen missades.

Efter lax & mingel, hittade vi så småningom till kurslokalen på 7.e våningen.
  

Adde Malmberg startade med att snacka generellt om vad som gör en revy bra. För att skriva bra revy krävs......(trumvirvel)....... hör och häpna...... en penna!

Framför allt är sketcherna viktiga i revy (nähä...). Tre BRA sketcher är ett minimikrav. Sen sa han något som jag inte tyckte om, men som jag innerst inne tyvärr vet är sant, nämligen att publiken inte är lika begeistrade för sången som den som har skrivit den..... Ackjasann. Bara att ta till sig. Allt jag gör har en tendens till att på något konstigt sätt utväckla sig till en sång på samma sätt som när jag ska köpa ny klänning och alltid istället kommer hem med en ny T-shirt. Skärpning, hädanefter ska det sketchas!

            
Killen bredvid mig hette Povel (på riktigt!).     Här har jag Povels Penna.

Adde gick igenom 7 utgångspunkter till hur man skriver revynummer. Jag har nog använt de flesta utan att tänka över det. Jag har dessutom använt en åttonde: Utgångspunkt i titel. "Bonde söker fru" är ju nästan som "Bond söker fru" och det lät som et nummer, tyckte jag. Det blev början på min största textångest nånsin. Adde sa dessutom att man borde låta texten vila så man sen kunde fila. Borde jag kanske gjort med Bond, ja.

Vidare ska man vara kritisk till sin text. Gärna låta andra läsa och STRYKA (ooohhh gröss....). Jag hatar att erkänna det, men jag håller faktiskt med.

Vi läste även igenom olika revytexter och diskuterade bra och dåligt. Vad gör en text rolig och vad förväntar publiken sig? Han fick det att låta så enkelt....

Till vänster ser vi Marita Kallin från LIS kansli som stod för ett mycket lyckad arrangemang. Till höger våran guru Adde Malmberg.

Så var det dags för kursens första uppgift - skriva en sketch med följande ämne:
2 personer på tåg. Den ene snackar hela tiden högt i mobil.

Vi fick samarbeta med andra om vi ville, så jag allierade mig med Sollentunarevyn, Måns från Teatergruppen Tibbe och Anders (tror jag) från Sölvesborgsrevyn.


I framförandet fick jag vara Direktör Gyldenswahn och Bosse från Sollentuna var intensivt lyssnande medpassagerare. 

Titta vad bra jag agerar, nästan som om jag har en riktig telefon... ;-)
 
Vi hade för övrigt ungefär samma knorr som en annan grupp. Vi skilde oss dock från mängden pga Bosses Bruna Banan.

Här är tre sketcher till, totalt olika men på samma tema:

  
Från topp och vänster: Eskilstunarevyn, Borlängerevyn och Povel som skrev själv och fick låna aktris.

Många roliga sketcher blev det! Och tillsammans med Adde analyserade vi de olika texterna för att se vad som funkade och vad som inte gjorde det. Inte dumt!

Dagen avslutades med filmtajm.

Inside information: Adde Malmberg är ingen tekniker.

Vi såg bla Monthy Pythons "Ministry of Silly Walks" och gamla Hasse & Tage-nummer.


Sen fick vi hemläxa: Skriv 3 oneliners tills imorgon! Tack för den, du. Jag hade bråttom till whiskyprovning och hade egentligen inte tid men tänkte att det går säkert jättebra efter några whisky. Don't try that at home, kidz! Ju mer whisky desto grövre (och dåligare) skämt visade det sig. De sista vågade jag inte ens läsa upp för mina bargrannar. Ajdå, hur skulle detta gå. Jag ville ju inte göra Adde besviken.

Då jag vaknade söndag morgon hade jag endast ett och ett halvt nånting färdigt skrivit i boken, och det var lite suddigt att läsa. Eftersom jag fick vänta i en evighet på bussen löste det sig dock i sista sekunden och jag levererade 3 någorlunda rumsrena oneliners. Här är två utav dom:

Sex är som champagne - det är bäst när det är gratis.
Två bögar som delar samma kille - det kallas homofildelning.

De gick hem, särskilt den om fildelningen.

Annars var jag mycket imponerad av mina kurskollegors kreativitet. Många riktigt bra vitser var det och vi skrattade en hel del. Av respekt för upphovsrätten återger jag dock inga här. 

Som tur är för mitt tunga whiskyfejs hade vi många fikaraster.

Det var inte bara jag som var lite trött tror jag. De andra hade haft gemensam middag på lördagkvällen och vad jag förstod av oneliners skrivna på barnotor var det flera med lite lågt hårfäste (personerna på bilden har nästan ingenting med texten att göra...).

Så var det dags för söndagens uppgift:
Skriv en sketch antingen på ämne glas i kycklingen eller AMF/Bonus/Wanja Lundby-Wedin.

Den här gången samarbetade jag med Povel Andersson, en mycket duktig kille från syd-Sverige. Vi valde kycklingen och satt en stund och spånade innan vi bestämde att vi ville göra reklamsnuttar för Kronfågel. Här är vår text:

A: Känner du Dig splittrad?
B: Ja...
A: Ät Kronfågel och bli en i mängden!

byt plats

B: Är du inte tillräckligt blödig?
A: Nei...
B: Ät Kronfågel - få en rivstart på dagen!

byt plats

A: Över kycklingfiléten går en fakir
B: Det säger klir-klir....


A: Kronfågel - ett glasklart val
B: Förkrossande gott


Folk skrattade och enligt Adde skulle det funka som nummer. Formen var tydlig, enkel och effektiv. Jättebra, sa han! Lite stolt blir man ju. Men klart suveränt bäst var Borlängegänget. De hade gjort en hel sketch på vers med tema Bonus. Otroligt bra på den korta tiden! De framförde den också mycket bra, jovisst blir man avundsjuk.

Så var det dags för Adde att snacka lite igen. Vad kan göra att en bra text inte fungerar? Vi diskuterade kring detta ett tag och det var både nyttigt och intressant att höra andra gruppers erfarenheter. Adde ritade upp revykurvan. Vi fick lära att revy ska vara som en plog. Bästa numret sist och näst bästa numret först. Man får ofra ett nummer i början för att dra igång, som han sa. Nästa gång ni går på revy vet ni alltså att det bästa kommer till sist! Den som väntar på nåt gott....

Sånger och monologer tog han också upp och gav matnyttiga tips. Stryk två verser i alla sånger sa han. Hm, det blir tufft.

Helgen avslutades i filmrummet igen där vi såg mer Hasse & Tage samt Lena Nyman och Gösta Ekman. Jag saknade dock klipp från riktiga revy-kalkoner. Vore bra att se något som inte funkade och lära av det. Annars var helgen mycket lärorik.



Tusen tack Adde Malmberg för en innehållsrik helg! Tack även till alla revykollegor, ni förgyllde kursen med alla förnuftiga reflexioner. Det var mycket givande, trevligt och inte minst kul. Nu är det bara att vässa pennan och vänta på att texterna ska levereras från Tyskland....


Nu tar jag paus från revybloggen. När någonting händer i revyn under sommaren (som t.ex. när vi ska på revy-SM i augusti) kommer jag berätta, annars hörs vi igen till hösten när vi sparkar igång vår 15. revy. Då blir det jubileum.

Hej så länge och tusen tack för att ni orkar läsa!

Stor klem fra Eli :-)

Kommentarer

Postat av: Demet

Publicerad 2009-04-26 22:12:58

Hej det tycks ha varit fullt upp i helgen men kul. Hoppas ni kommer med i revy sm Kram Demet

Postat av: Eli

Publicerad 2009-04-27 20:56:18

Hei Demet!



Joa, helgen var fullspäckat. Vi kom inte med i revy-SM, men vi är lika glada ändå!



Klem, Eli :-)

Postat av: Emy

Publicerad 2009-08-01 15:45:30

Hej!

Upptäckte den här bloggen för ett tag sedan och har sedan dess glatt läst ikapp, och ser fram emot nya spännande revyrapporter i höst. De här sju utgångspunkterna ni pratade om på kursen, du skulle inte vilja mejla över den listan? [email protected]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela